جهان مهندسی در دروازه یک انقلاب صنعتی تکنولوژیک است که زندگی ما را به هر نحوی تغییر می دهد، از کار و تحصیلات تا سرگرمی ها و روابط ما.

اولین بار بحث انقلاب صنعتی با به وجود آمدن ماشین های بخار مطرح شد. دومین انقلاب صنعتی، قدرت الکتریکی را به وجود آورد، و در نتیجه تولید انبوه را تولید کرد. سپس، با به وجود آمدن انقلاب صنعتی سوم، فناوری اطلاعات برای پردازش های خودکار در صنعت به وجود آمد. آخرین انقلاب دیجیتال، به عنوان پرچمدار انقلاب های قبلی، شامل تلفیقی از عناصر جسمی، دیجیتالی و حتی بیولوژیکی است، با سرعت فراگیر و در حال حاضر در صنایع مختلف در سراسر جهان تکامل یافته است.

تعریف انقلاب دیجیتال در آینده بسیار دشوار است، اما چیزی که مسلم است این است که جهان مهندسی چگونه می تواند با چنین رویدادی تغییر کند و مردم چگونه می توانند این تغییرات اجتناب ناپذیر را درک کنند:

۱) مهندسان ممکن است نیاز به نیروی کار ساعی و با دقت داشته باشند

هر روز بیشتر ادارات سعی می کنند اجتناب کنند از عناصری که ممکن است برای کارگران خود منحرف کننده باشد. به زودی برنامه ها و دستگاه ها به نقطه ای می رسند که همه چیز به صورت اتوماتیک (روند که قبلا آغاز شده است)انجام می شود. دانستن اینکه چگونه می توان فن آوری های جدید در محل کار بدون ایجاد دخالت در کار واقعی به طور موثر در کار ادغام کرد، چالشی است که اکثر صنایع در نهایت باید با آن مواجه می شوند. از سوی دیگر، استفاده حرفه ای از دستگاه ها در محل کار ممکن است سطوح استرس را کاهش دهد، زیرا اکثر وظایف اتوماتیک انجام می شود و درصد خطا کم می شود. مهندسین، در حوزه های مختلف، باید مهارت و استعدادهای خود را در خط کار خود به طرز شگفت انگیزینشان دهند تا بتوانند در صنایع به طور فزاینده رقابتی باقی بمانند.

۲) مهندسی باید این فرصت را به دست آورد که هزینه های تولید را به حداقل برساند

تولید خودکار در حال حاضر موفق است، نه تنها بهینه سازی گردش کار بلکه کاهش هزینه های صنعت در تمام سطوح (استخدام، ساخت و غیره). آینده نشان می دهد که تغییرات ممکن است باعث افزایش تولید شود. صنایع در سراسر جهان از دوره عصر دیجیتال استقبال می کنند، به این معنی که ظرفیت تولید بزرگ و میزان ضرر پایین است. این امر برای صنعت مهندسی به طور قابل توجهی مهم است، زیرا به دلیل هزینه های زیاد امکان توسعه در سایر زمینه ها ممکن است ناشناخته باقی بماند. مهندسان باید با وجود موانعی همچون بودجه کم شروع به پاسخ گویی سوالاتی کنند که در گذشته جواب دادن به آن ها دور از انتظا بود به ویژه در زمینه های رباتیک و مهندسی بیولوژیکی.

۳) تغییرات در تخصص ها

درست همانند انقلاب صنعتی گذشته، این به این معنی است که بعضی از خطوط کار کمتر محبوب هستند (مثلا سوختهای فسیلی) و حتی بعضی موارد، در نهایت بی فایده می شوند. اگر چه هنوز مشخص نیست که کدام یک از اینها چه تاثیری بر زمینه های متعدد در مهندسی داشته باشد، اما تا حدودی می توان گفت که زمینه هایی باقی می مانند که به ربات ها ربط داشته باشند.

همچنین در چهارمین انقلاب صنعتی واضح است که جهان به سمت گزینه های سازگار تر با محیط زیست می رود نه صرفا با صرفه جویی در انرژی، بلکه در تمام جنبه های انسانی. بنابراین اگر دنبال آینده ای پایدار می گردید، بهتر است این را مد نظر داشته باشید.

۴) مهندسان باید با پیشرفت های سریع در فن آوری و دستگاه ها آشنا باشند

سرعت فوق العاده سریع به روز رسانی های تکنولوژیکی در این دوران، برخی از پیشرفت های شگفت انگیز و مفید در زمینه مهندسی را به همراه خواهد آورد؛ پیشرفت های تکنولوژیکی به طور مداوم به ویژه در زمینه هایی مانند نانو و بیوتکنولوژی، رباتیک، علوم مواد و ذخیره انرژی، و بسیاری دیگر، ظهور خواهند کرد. این پیشرفت های تکنولوژیکی بی سابقه از عناصر کار اصلی مهندسان فردا هستند، و نشان دهنده یک فرصت باور نکردنی برای گسترش زمینه های مطالعه و تحقیق به اهداف بلند پروازانه تر، مانند هوش مصنوعی و یا محاسبات کوانتومی، با نتایج فوری. آندره Kudelski رئیس و مدیر عامل شرکت Kudelski توضیح داد: “هر مهندس ماهر می تواند کنترل هر چیزی را به دست بگیرد”.

به هر حال در مورد ارتقاء فن آوری اطلاعات، در هر وسیله ای، یک عامل کلیدی برای آماده شدن برای تحکیم انقلاب چهارم صنعتی است.

۵) مرزهای ارتباطات بیشتر از همیشه پیش می روند

این آخرین ورودی نه تنها برای مهندسی، بلکه برای کل جهان نیز کاربرد دارد؛ ما در حال حاضر در یک لحظه در تاریخ زندگی می کنیم که در آن، با توجه به اینترنت و رسانه ها، ارتباطات در سراسر جهان از آن راحت تر است. انقلاب صنعتی چهارم، دسترسی به اطلاعات و دانش برای میلیاردها نفر را از طریق دستگاه های قابل حمل و قابل دسترسی با مقدار بیشتری از پردازش و ذخیره سازی قدرت را راحت می کند. شبکه های جهانی همچنان ادامه خواهند یافت، زیرا صنایع و کسب و کارها باید بخشی از این انقلاب دیجیتال باشند.

نویسنده: پوریا صادق لو