اشتباهات مهندسی

۵ اشتباه مرگبار مهندسی در قرن بیستم

مهندسان در جهان به تحکیم مرزهای اختراع و اکتشاف علمی شناخته شده اند و انسانیت را در مسیر پیشرفت های بزرگ قرار داده اند. با این حال، گاهی، آنها ثابت می کنند آنها تنها انسان اند، مانند بقیه ما، که می توانند اشتباه کنند. البته، اشتباهات مهندسی چیزی شبیه به یک مسئله کاری روزمره نیستند ( از انفجارهای هسته ای تا غرق شدن کشتی های بزرگ و انفجار راکت های فضایی ). زمانی که آنها شکست می خورند، آن شکست در مقیاس بسیار وسیعی است. اما باید این نکته را در نظر داشت که می توان از این اشتباهات درس گرفت تا از تکرار آن جلوگیری کرد. بیایید نگاهی به ۵ حادثه، خطا و اشتباه های مهندسی قرن بیستم بیاندازیم.

۱) چرنوبیل

فقط تعداد کمی از مردم در مورد بدترین فاجعه هسته ای در تاریخ بشر نشنیده اند. در اوایل ساعات ۲۶ آوریل ۱۹۸۶، یک راکتور در نیروگاه هسته ای چرنوبیل در نزدیکی پریپیت در اوکراین (تصویر) منفجر شد. این منجر به انتشار مقادیر زیادی از ذرات رادیواکتیو در اتمسفر شد و در بسیاری از کشورهای غربی و اروپا گسترش یافت. ۳۵۰،۴۰۰ نفر مجبور به تخلیه و ترک از مناطق شدید آلوده بلاروس، روسیه و اوکراین شدند. تا این امروز، پریپیت ساکن باقی مانده است و مردم همچنان از عواقب ویرانگر رنج می برند، از جمله ۳۰،۰۰۰ تا نزدیک به یک میلیون مرگ و میر و سرطان زودرس.

۲) بپال

در سال ۱۹۸۴، یک اشتباه منجر به انتشار گازهای سمی در کارخانه آلی کربید در بپال، هند شد. نتیجه این حادثه به ۲۵۹۵ مرگ و میر آنی و ۱۱۰۰۰ مرگ و میر ناشی از فاجعه انفجار شد. علت این حادثه انتشار ۴۲ تن متیل ایزوسیانات – ماده بسیار سمی و تحریک کننده مورد استفاده در سنتز آفت کش ها – با آب، باعث واکنش اکسوترمی شد. ۲۵ سال از زمان وقوع حادثه وحشتناک، زمین در اطراف بپال همچنان بدون استفاده باقی مانده است.

۳) تایتانیک

به نظر می رسد معروف ترین این حوادث غرق شدن تایتانیک باشد. وقوع این اتفاق کمی بیشتر از خوردن کشتی به یک کوه یخی کوچک است. دلیلی که این کشتی به راحتی توسط یک کوه یخی آسیب دیده بود، ناشی از نقص ساختاری آن بود. به نظر می رسد سازندگان کشتی به زیبایی کشتی بیشتر از ایمنی آن دقت کرده بودند. یک ردیف از قایق های ایمنی از طرح اصلی حذف شد تا امکان فضای بیشتر و دید بهتر برای مسافران با سکوهای کلاس اول فراهم شود. و از آنجا که ارتفاع مخازن به منظور جلوگیری از تخریب اتاق های عمومی در کلاس اول کاهش یافت، روشن می شود که چرا آب پس از ضربه، به حداقل پنج بخش محفظه ی آبی رسید.

۴) شاتل فضایی چلنجر

۷۳ ثانیه پس از راه اندازی آن، در ۲۸ ژانویه ۱۹۸۶، شاتل فضایی چلنجر از هم جدا شد و هفت عضو خدمه کشته شدند. علت حادثه به عنوان شکست هر دو حلقه اولیه و ثانویه در تقویت کننده راکت راست جامد نامیده شد، که منجر به گاز داغ و شعله شد. پس از تماس با اتصالات تقویت کننده و مخزن خارجی، این منجر به شکست ساختاری آن شد. حقیقت تکان دهنده این است که مشکلات O-ring ها در حدود نه سال شناخته شده بود اما نادیده گرفته شد زیرا ایمنی با حضور حلقه دوم تضمین شده بود. متأسفانه، همانطور که بعدا روشن شد، حلقه دوم فقط برای شکستهای پیش بینی شده موثر بود، نه شکستی که در نظر گرفته شده بود.

۵) انفجار گاز کایولند شرقی اوهایو

این فاجعه بعد از ظهر در ۲۰ اکتبر ۱۹۴۴ اتفاق افتاد. نشت گاز، انفجار و آتشسوزیها باعث کشته شدن ۱۳۰ نفر و نابودی یک منطقه به مساحت یک مایل مربع در کلیولند، در سمت شرق اوهایو شد. این اتفاق زمانی افتاد که مخزن ذخیره سازی بالای سطح ۴، که گاز طبیعی مایع را در مزرعه مخزن شرکت گاز شرق اوهایو نگه داشته بود، شروع به انتشار بخار کرد. همانطور که مخلوط گاز جاری شده و با گازهای هوای و فاضلاب مخلوط شده، منجر به اشتعال و انفجار آن شد.

در حالی که ما از این بلایای وحشتناک گفتیم، بشریت، برای دستاوردهای تکنولوژیکی، هنوز به مهندسان مدیون است. آنچه که کهم است این است که مهندسان بتوانند از اشتباه های مهندسی خود یاد بگیرند، چون آنها نقطه عطفی جدید را می یابند و فراتر از چیزی که ذهن ما توان درک داشته باشد می روند.

نویسنده: پوریا صادق لو